PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

Przedmiotowy system oceniania z języka polskiego dla uczniów gimnazjum

Cele oraz treść nauczania i wymagania ustalane są na podstawie programu nauczania języka polskiego w gimnazjum „Słowa na czasie” wyd. Nowa Era, autorzy: M. Chmiel, W. Herman, Z. Pomirska, P. Doroszewski (nr dopuszczenia: DKOS – 5002 – 11/08).
Program jest zgodny z Podstawą Programową kształcenia ogólnego zawartą w rozporządzeniu MEN z dnia 6.01.2009 r. (Dz. U. nr 14 poz. 18).
Do realizacji Podstawy Programowej nauczyciele wykorzystują: 
1. Podręcznik „Słowa na czasie” do kształcenia literackiego i kulturowego – wyd. Nowa Era, autorzy: M. Chmiel, W. Herman, Z. Pomirska, P. Doroszewski,
2. Podręcznik do kształcenia językowego z ćwiczeniami „Słowa na czasie” – wyd. Nowa Era, autor: A. Grabarczyk.
3. Niezbędnik gimnazjalisty, praca zbiorowa.
1. CELE OCENIANIA
Ocenianie osiągnięć polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych zawartych w programie nauczania, a wynikających z Podstawy Programowej.
a) Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego postępach w tym zakresie,
b) Pomoc uczniowi w rozwoju jego uzdolnień i zainteresowań,
c) Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce,
d) Dostarczenie rodzicom/prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce oraz o uzdolnieniach ucznia,
e) Pomoc uczniowi w wyborze form pokonywania trudności,
f) Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
2. SPRAWDZANIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW
1. Prace klasowe oraz testy/sprawdziany – obowiązkowe, zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem, odnotowane w dzienniku, poprzedzone powtórzeniem w przypadku nauki o języku, sprawdzone i omówione do 2 tygodni od napisania, udostępnione do wglądu rodzicom/prawnym opiekunom u nauczyciela , przechowywane przez jeden semestr; ocenę niedostateczną można poprawić, poprawa jest dobrowolna, odbywa się po uprzednim ustaleniu terminu i formy z nauczycielem w ciągu 2 tygodni od oddania prac i tylko jeden raz.
2. Wypowiedzi ustne na określony temat (np. udział w dyskusji, analiza i interpretacja liryki, samodzielność wnioskowania, rzeczowość, posługiwanie się terminami teoretycznoliterackimi i historycznoliterackimi, korzystanie z dodatkowych materiałów; w przypadku lekcji powtórzeniowych obowiązuje znajomość treści programowych, np. z jednego działu lub partii materiału ustalonej przez nauczyciela.
3. Kartkówki – trwające 10-15 minut obejmujące treści programowe z 3 ostatnich lekcji muszą być zapowiedziane przez nauczyciela, nie podlegają poprawie; uczniowie nieobecni na kartkówce (nieobecność nieusprawiedliwiona) są zobowiązani napisać ją w najbliższym terminie (1 tydzień). Uczeń jest zobowiązany napisać kartkówkę w terminie uzgodnionym z nauczycielem ( do 1 tyg. od powrotu do szkoły). 
4. Prace pisemne na określony temat – różne formy wypowiedzi, dłuższe i krótsze, bardzo ważne jest dotrzymywanie terminu ustalonego przez nauczyciela, nie powinny być zadawane z dnia na dzień.
5. Zadania domowe w różnej formie; uczeń może poprawić tylko ocenę niedostateczną – na zasadach ustalonych z nauczycielem.
6. Recytacja poezji.
7. Ortografia – sprawdzana w różnej formie, np. krzyżówki, ćwiczenia, praca ze słownikiem ortograficznym, teksty z lukami, dyktanda.
8. Prowadzenie zeszytu przedmiotowego– systematyczność, estetyka, samodzielność notowana.
9. Prace dodatkowe – przygotowane przez ucznia prezentacje, pomoce naukowe, plansze, schematy, sukcesy w konkursach polonistycznych/humanistycznych (laureaci etapu szkolnego i międzyszkolnego), aktywny udział w projektach edukacyjnych, inscenizacjach utworów literackich; przy ocenie bierze się pod uwagę przede wszystkim: wkład włożonej pracy, samodzielność, oryginalność, estetykę wykonania.
10. Przygotowanie na lekcję dodatkowych informacji – dla chętnych uczniów, korzystanie z różnych dodatkowych źródeł informacji np. wskazanych przez nauczyciela książek popularnonaukowych.
11. Uczeń zobowiązany jest do posiadania własnego podręcznika do kształcenia literackiego, podręcznika z ćwiczeniami do kształcenia językowego oraz zeszytu przedmiotowego na lekcji.
5. OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW
1. Dostosowanie wymagań edukacyjnych
Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii PP – P, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia i opanować indywidualny plan pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych (zgodnie z obowiązującą w szkole procedurą) i uwzględnić w nim: skróconą diagnozę, skutki edukacyjne oraz sposoby dostosowania wymagań.
Na podstawie opinii PP – P, w przypadku ucznia ze stwierdzoną/podejrzewaną dysleksją, dysortografią, dysgrafią, nauczyciel powinien postępować zgodnie z zaleceniami PP – P i uwzględnić je w pracy z uczniem.
2. Ogólne kryteria oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia z języka polskiego
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania, stosuje wiedzę w sytuacjach problemowych, w sposób oryginalny rozwiązuje problemy językowe, literackie i kulturowe, świadomie i funkcjonalnie posługując się bogatym słownictwem, także terminologią humanistyczną, samodzielnie analizuje i interpretuje teksty kultury z różnych epok, tworzy bezbłędne wypowiedzi ustne i pisemne, odnosi sukcesy w konkursach przedmiotowych, na etapie wyższym niż szkolny.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania, wykazuje dużą samodzielność w rozwiązywaniu problemów językowych, literackich i kulturowych oraz w zdobywaniu i selekcjonowaniu informacji z różnych źródeł, jest zawsze przygotowany do lekcji, w których aktywnie uczestniczy, czyta teksty kultury na poziomie dosłownym, przenośnym, symbolicznym, świadomie wykorzystuje wiedzę z nauki o języku do tworzenia własnych tekstów, uczestniczy w konkursach przedmiotowych, osiągając sukcesy na etapie szkolnym (laureat) lub wyższym.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
opanował dobrze treści programowe istotne w strukturze przedmiotu i sprawnie się tą wiedzą posługuje w sytuacjach typowych, samodzielnie rozwiązuje większość problemów językowych, literackich, kulturowych, czasem inspirowany przez nauczyciela, jest raczej aktywny na zajęciach, opanował przewidzianą programem nauczania wiedzę o języku z zakresu fleksji, składni i frazeologii, wykorzystuje wiedzę o języku do tworzenia tekstów własnych (mówionych i pisanych), dba o poszerzanie własnego zasobu leksykalnego, systematycznie dba o zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
opanował najważniejsze/podstawowe treści programowe oraz posiada proste, uniwersalne umiejętności rozwiązywania problemów typowych o średnim stopniu trudności, czyta teksty kultury na poziomie dosłownym, próbuje zrozumieć tekst na poziomie przenośnym/symbolicznym, wymaga zachęty do pracy i dłuższego czasu na jej wykonanie, nie zawsze jest przygotowany do lekcji, stara się systematycznie odrabiać zadania domowe, opanował najważniejsze wiadomości i umiejętności z zakresu fleksji, składni i frazeologii, ma uzupełniony na bieżąco zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
opanował treści programowe na poziomie koniecznym do dalszej edukacji, zazwyczaj wykonuje proste/niezłożone zadania/ćwiczenia oraz rozwiązuje problemy językowe, literackie, kulturowe o małym stopniu trudności, często z pomocą nauczyciela, w miarę regularnie odrabia zadania domowe, stara się opanować najważniejsze wiadomości i umiejętności z zakresu fleksji, składni i frazeologii, zawsze podejmuje próby wykonania zadania, zarówno w formie ustnej, jak i pisemnej, ma zeszyt przedmiotowy i stara się o niego dbać.
 Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
nie opanował wiadomości i umiejętności programowych niezbędnych do dalszego kształcenia, nawet z pomocą nauczyciela/kolegi nie potrafi rozwiązać najprostszych zadań językowych, literackich, kulturowych, nie podejmuje żadnej próby wykonania zadania, nie reaguje w sposób pozytywny na okazaną pomoc ze strony nauczyciela lub na pomoc koleżeńską, nie uczestniczy w lekcji, przyjmuje postawę bierną, nie odrabia prac domowych, nie ma zeszytu przedmiotowego lub nie dba o jego systematyczne prowadzenie.
Oceny wystawione przez nauczyciela są jawne. 
Nie ocenia się ucznia negatywnie po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole (np. w dniu powrotu do szkoły).
W przypadku opuszczenia przez ucznia co najmniej 25% zajęć edukacyjnych nauczyciel może wyznaczyć mu pisemny sprawdzian frekwencyjny z materiału realizowanego w okresie nieobecności ucznia w szkole.
3. Ocenianie śródrocznie i roczne.
Wystawienia oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych, jest to średnia ważona ocen. Ustalone zostały następujące współczynniki:
Ocena celująca od 5,51 -6,00
Bardzo dobra od 4,51 – 5,50
Dobra         od 3,51 – 4,50
Dostateczna od 2,51 – 3,50
Dopuszczająca od 1,51 – 2,50
Niedostateczna od 0,00 – 1,50
6. SPOSOBY DOKUMENTOWANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
1. Oceny cząstkowe oraz klasyfikacyjne śródroczne i roczne nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym i elektronicznym. Oceny cząstkowe mogą być również odnotowane w zeszycie przedmiotowym ucznia.
2. Prace klasowe, testy, sprawdziany są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego, udostępnione do wglądu rodzicom/prawnym opiekunom ucznia u nauczyciela.
7. SPOSÓB INFORMOWANIA UCZNIÓW
Na pierwszych lekcjach nauczyciel zapoznaje uczniów z treściami programowymi oraz PSO, uczniowie otrzymują też Umowę – objaśnioną przez nauczyciela.
8. SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW
1. Nauczyciel/wychowawca na pierwszym zebraniu informuje rodziców/prawnych opiekunów o sposobach sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych.
2. O ocenach cząstkowych i klasyfikacyjnych rodzice/prawni opiekunowie są informowani podczas rodzicielskich zebrań ogólnych oraz w czasie indywidualnych konsultacji (zgodnie z harmonogramem); wtedy też możliwe jest udostępnienie rodzicom prac klasowych uczniów oraz wgląd do dziennika.
3. Informacja o przewidywanej niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej jest przekazywana zgodnie z WSO.
4. Informacja o możliwości uzyskania wyższej oceny klasyfikacyjnej rocznej jest przekazywana zgodnie z WSO.



Kontrakt przedmiotowy z języka polskiego
1. Każdy uczeń systematycznie przygotowuje się do zajęć z języka polskiego w formie pisemnej i ustnej, starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy i korzysta z podręczników wskazanych przez nauczyciela, dba o estetykę pracowni. Zobowiązany jest do uzupełnienia braków wynikających z nieobecności na zajęciach, w tym notatek i prac domowych w zeszycie przedmiotowym i ćwiczeniówkach.
2. Postępy uczniów na zajęciach z języka polskiego są sprawdzane w formie wypowiedzi ustnych i pisemnych:
·         Prace klasowe (prace stylistyczne, sprawdziany kompetencji)
·         Sprawdziany gramatyczne, ortograficzne lub z lektury
·         Krótkie sprawdziany (np. z lekcji bieżących)
·         Prace domowe: odtwórcze, twórcze (dłuższe wypowiedzi pisemne)
·         Odpowiedzi ustne: dłuższe wypowiedzi, krótsze np. z nauki o języku
·         Czytanie (głośne ze zrozumieniem)
·         Aktywność
·         Prace dodatkowe (w tym udział w konkursach)
·         Recytacja i inscenizacja
·         Prowadzenie zeszytu przedmiotowego
·         Ocena za I semestr
3. W trakcie roku szkolnego uczeń powinien zaliczyć minimum:
·         3-4 prace klasowe (p. stylistyczna lub sprawdzian kompetencji)
·         2-3 sprawdziany z nauki o języku
·         2-4 sprawdziany ortograficzne (dyktanda, testy)
·         2-3 sprawdziany lub kartkówki z lektury.

4.  Nieobecność na sprawdzianie lub pracy klasowej może być usprawiedliwiona jedynie dłuższą chorobą lub ważnymi względami rodzinnymi. Jeżeli uczeń nie pisał pracy klasowej lub otrzymał z niej ocenę niedostateczną, ma prawo do uzyskania bądź poprawienia oceny w ciągu dwóch tygodni po powrocie do szkoły w formie uzgodnionej z nauczycielem.
5. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności ucznia lub podejrzenia celowego uchylania się od pisania prac klasowych każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie.
6. Cząstkowe oceny niedostateczne uczeń może poprawić w ciągu semestru.
7. Ocena z przedmiotu jest wynikiem pracy semestralnej/całorocznej.
8. Poprawione i ocenione prace klasowe nauczyciel pokazuje do wglądu uczniom na lekcji, a rodzicom na życzenie w trakcie wizyty w szkole. Uczeń dokonuje poprawy błędów w sprawdzianie.
9. Prace klasowe i sprawdziany (całogodzinne) nauczyciel zapowiada z tygodniowym wyprzedzeniem, informuje o zakresie materiału, którego będzie dotyczył sprawdzian. Ocena z pracy klasowej i sprawdzianu w dzienniku elektronicznym z wagą 3.
10. Każdy uczeń ma prawo być trzy razy nieprzygotowany w semestrze do zajęć (wypowiedź ustna i/lub praca domowa, brak podręczników, zeszytów), o czym informuje nauczyciela przed rozpoczęciem zajęć.
11. Uczeń ma prawo uczestniczyć w rozmowie nauczyciela i rodzica podczas pierwszych wtorków miesiąca.
12. Przelicznik systemu procentowego na ocenę w skali 1-6:
0 – 29% niedostateczny (1)                        71-84% dobry (4)           
30-49% dopuszczający (2)                          85 – 95% bardzo dobry (5)
50 – 70% dostateczny (3)                            96 – 100% celujący (6)


13. Każdy uczeń przestrzega regulaminu pracowni polonistycznej.











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz